Beste directie 
Beste coördinator GLCE  
Beste VWVJ-lid  

Leerpunten verzameld dankzij de eerste gebruikers van LeerID als loginprocedure voor ‘Gezond leven? Check het even!’ 

In de laatste nieuwsbrief vroegen we ons te laten weten hoe de opstart met LeerID verliep. Hartelijk dank voor jullie feedback!  

Wij verzamelden jullie vragen, problemen (en oplossingen) en legden deze voor aan de LARS-helpdesk. Via deze weg willen met jullie delen welke stappen je kan ondernemen om de opstart met LeerID zo vlot als mogelijk te laten verlopen, technische problemen te voorkomen en problemen snel aan te pakken. Misschien is de ervaring van zij die startten in het eerste trimester ook wel zinvol voor jou?  

Kunnen leerlingen via het LeerID platform naar de vragenlijst van GLCE?

Extra handeling wanneer de leerling voor het eerst gebruik maakt van LeerID

  • De leerling vult in LeerID de gebruikersnaam en het startwachtwoord in dat hij/zij van de school ontvangen heeft.
  • LeerID vraagt om het startwachtwoord aan te passen naar een wachtwoord dat door de leerling zelf wordt gekozen. Dit wachtwoord moet omwille van veiligheidsredenen voldoende complex zijn.
  • De leerling kan een mailadres aangeven waarmee hij/zij het wachtwoord kan resetten mocht hij/zij het wachtwoord vergeten zijn.
  • Spreek met de school af op welk moment de leerlingen deze extra handelingen uitvoeren (vooraf of op het moment dat GLCE wordt ingevuld) en benadruk dat leerlingen hun LeerID dienen te kennen op het moment dat GLCE wordt ingevuld.

Hoe omgaan met leerlingen die hun LeerID wachtwoord niet meer vinden? Wat als leerlingen een foutmelding met error-code krijgen in LeerID? Waar kunnen leerlingen terecht?  

  • Bij inlogproblemen/foutmeldingen kan je proberen om een andere browser te gebruiken, zoals de Microsoft Edge i.p.v. Google Chrome. Blijft het inlogprobleem bestaan of vindt de leerling zijn wachtwoord niet terug, dan kunnen deze problemen enkel via de IT’er en/of LeerID beheerder van de school opgelost worden.  
  • We raden aan om de aanwezigheid van IT-support aan te vragen op het moment dat de leerlingen voor het eerst gebruik maken van LeerID om de online vragenlijst van GLCE in te vullen. Op die manier kunnen eventuele vragen of problemen zo snel mogelijk tijdens de sessie opgelost worden.  
  • Mocht het probleem via de IT-support of LeerID beheerder niet opgelost geraken dan contacteert de school best de LeerID helpdesk (telefoon: 02 553 13 11) 

Wat als de LeerID opgemaakt is op het moment dat de leerling nog in andere school zat? Is dit nog van toepassing in de nieuwe school? 

  • Leer-ID volgt de leerling en kan dus altijd gebruikt worden ongeacht waar het werd aangemaakt.   

Sommige scholen lijken nog niet geïnformeerd over bestaan van LeerID. Wie neemt dit op? 

  • Je informeert scholen bij wie je GLCE wilt laten afnemen dat de inlogprocedure verloopt via LeerID. Indien de school nog niet op de hoogte is van LeerID, kan je hen verwijzen naar de opstarthulp voor LeerID die het Departement Onderwijs voorziet. Het is niet de rol van het CLB om de school hierin te begeleiden.  
  • Vanaf woensdag 24 april tot en met woensdag 15 mei 2024 vinden de Vlaamse toetsen plaats in het 4de leerjaar lager onderwijs en 2de leerjaar secundair onderwijs. De login voor de Vlaamse toetsen zal ook via LeerID verlopen. Het is vanaf dan voor alle scholen noodzakelijk om met LeerID te werken.  

Zijn jullie met deze tips geholpen, ontbreken er nog thema’s? Meld het ons dan zeker via helpdeskglce@vwvj.be. Veel succes! 

Met vriendelijke groeten,  
Noëmi Hagemann (VWVJ)  

Share this