• A (7)
  • B (4)
  • C (9)
  • D (6)
  • E (6)
  • F (2)
  • G (9)
  • H (8)
  • I (2)
  • J (2)
  • K (4)
  • L (4)
  • M (4)
  • N (2)
  • O (8)
  • P (7)
  • R (3)
  • S (9)
  • T (3)
  • U (1)
  • V (2)
  • Z (3)

Leerstoornissen

Leerstoornissen kunnen gedefinieerd worden als primaire leerproblemen: ze zijn het gevolg van specifieke problemen die zich manifesteren in het leren van schoolse vaardigheden, zonder dat in principe andere gebieden van de ontwikkeling vertraagd hoeven te zijn. Kinderen met een leerstoornis hebben dus opvallende problemen met het leren van specifieke vaardigheden zoals lezen, spellen en/of rekenen. Afhankelijk van de situatie spreekt men dan van een leesstoornis, een spellingstoornis of een rekenstoornis. Deze problemen kunnen echter ook in combinatie voorkomen. In de Angelsaksische literatuur wordt meestal naar deze leerstoornissen verwezen met de termen “(specific) learning disabilities”, “learning disorders” (DSM-IV) en “specific development disorders of academic skills” (ICD-10).

Leesstoornis

Wanneer het lezen van een kind beduidend onder het verwachte niveau ligt gebaseerd op leeftijd, intelligentie en het reeds gevolgde onderwijs, is er sprake van dyslexie.

Lui oog

Voor meer uitleg over een 'lui oog', zie 'amblyopie'