Beste CLB -directie
Beste GLCE-contactpersoon
Beste VWVJ-lid of JGZ-sympathisant
 
Via deze nieuwsbrief brengen we jullie graag op de hoogte over de implementatie van ‘Gezond Leven? Check het Even!’ (GLCE) in de CLB’s. De volgende topics komen aan bod:

  1. Lanceerdag
  2. Veelgestelde vragen
  3. Testfase
  4. Vorming

 

  1. Lanceerdag

Op vrijdag 1/10/21 ging de lanceerdag van GLCE door. We waren blij om er een grote opkomst van CLB-medewerkers te mogen verwelkomen. Er waren 53 deelnemers in de zaal en 165 deelnemers online. En dit uit 53 verschillende CLB’s.

Tijdens deze dag werd GLCE voorgesteld en werd er informatie gegeven over hoe de methodiek concreet gebruikt kan worden. Daarnaast nam An Vandeputte (Eetexpert) ons mee in het verhaal van motiverende gespreksvoering en van zelfdeterminatietheorie, dé hoeksteen van GLCE.
Kon je er niet bijzijn of wil je het nog eens opnieuw volgen? Dan kan je de presentaties en opnames van de lanceerdag herbekijken op onze website.

Uit de evaluatie nadien bleek dat 65,6% van de deelnemers al beslist heeft om dit schooljaar met GLCE te starten (gebaseerd op 90 respondenten).

 

  1. Veelgestelde vragen

Tijdens de lanceerdag kregen we heel wat vragen rond de methodiek van GLCE en de implementatie ervan. Een aantal van deze vragen met antwoorden zijn momenteel al te bekijken op onze website (Zie: Veelgestelde vragen).

Heb je nog andere vragen of bedenkingen? Dan blijf je welkom via het mailadres van onze helpdesk: helpdeskglce@vwvj.be


 

  1. Testfase

Momenteel worden de laatste werken verricht om de koppeling tussen GLCE en LARS werkzaam te maken. In de tweede helft van november zal in real-life getest worden of alles technisch op punt staat zodat jullie in januari 2022 vlot van start kunnen gaan. Alvast bedankt aan de twee CLB’s die bereid waren om GLCE te testen in enkele klassen!

 

  1. Vorming

Uit de evaluatie na de lanceerdag leerden we dat er heel wat vraag is naar vorming. Hieronder daarom, geordend per thema, een overzicht van het huidige vormingsaanbod.

 

Mentale gezondheid

Jongeren beantwoorden in GLCE verschillende vragen over hun mentale gezondheid. Bij zorgwekkende antwoorden benoem je tijdens het CLB-consult eerst en vooral de kracht van de jongere om dit aan te geven en stel je voor om hierover te praten. Herken je tijdens dit gesprek signalen die kunnen wijzen op suïcidaliteit, dan maak je dit bespreekbaar.

Wil je leren hoe je signalen kan oppikken? Hoe je praat over suïcidaliteit en hoe je een inschatting maakt van de ernst van de situatie? Dan heb je verschillende mogelijkheden:

  • Meld je aan op de wachtlijst voor de vorming ‘Zorgen rond mentale gezondheid’, georganiseerd door de VWVJ samen met de Centra voor Geestelijke Gezondheidszorg (CGG). Zo kunnen we inschatten hoeveel extra momenten we dienen te organiseren, de 3 voorziene dagen zijn ondertussen al volzet.

 

 

Alcohol en drugs

In de online vragenlijst van GLCE beantwoorden jongeren verschillende vragen over alcohol en drugs. Wil je je competenties versterken om met jongeren in gesprek te gaan die zorgwekkende antwoorden formuleren op deze vragen? Dan kan je terecht op de website van de VAD. Hier vind je voortaan een pagina voor CLB’s. Op de pagina kan je via een kader ‘CLB-consult’ doorklikken naar een online sessie (duur: 35 minuten) die de VAD ontwikkelde voor zij die aan de slag gaan met GLCE.

Leer je makkelijker door te lezen of heb je graag een houvast bij tijdens het consult? Dan kan je vanaf volgende week op de webpagina van de VAD ook een handleiding vinden. In afwachting kan je al gebruik maken van ‘Leidraad bij het gesprek over alcohol en andere drugs tijdens het CLB-consult voor jongeren in het derde jaar van het secundair onderwijs’, VWVJ i.s.m VAD (2019).

 

Gamen

Daarnaast heeft de VAD een nieuwe online-tool rond gamen: Game(L)over (meer info op www.vad.be). CLB-verpleegkundigen- en artsen zijn uitgenodigd op het online seminarie ‘voorstelling Game(L)over’ op 23 november 2021 (14u-15u30). Inschrijven kan via www.vad.be/vormingen

 

Seksuele ontwikkeling

Met ‘Onder 4 Ogen’ van Sensoa krijg je inzicht in je eigen drempels om met jongeren over seksualiteit te praten. Je krijgt handvaten aangereikt om seksuele gezondheid bespreekbaar te maken, en leert waar je jongeren naar kan doorverwijzen. Vanaf 1 december staat het ‘Onder 4 Ogen-leerpad’ online, vol video's en oefeningen om jezelf beter vertrouwd te maken met het model.

 

Opgroeiend en haperend eetgedrag

Vaak verandert het eetgedrag van jongeren tijdens de adolescentie. Dit hoeft niet meteen een probleem te zijn. Het hoort bij de ontwikkelingsfase. Sommige veranderingen zijn echter wel alarmerend en kunnen wijzen op een eetprobleem.


Tijdens deze vorming leer je hoe je GLCE kan inzetten om nog beter te detecteren of er sprake is van een eetprobleem. Daarnaast leer je om hier op een groeibevorderende manier over in gesprek te gaan met jongeren. Er wordt stilgestaan bij vragen als:

  • Op welke manier kan GLCE bijdragen om de doelstellingen van de Standaard Gewicht te realiseren?
  • Hoe verloopt de normale ontwikkeling van het zelfbeeld, lichaamsbeeld, eet-, beweeg- en slaapgedrag bij jongeren?
  • Waar vind ik betrouwbare informatie voor jongeren met vragen over thema’s die gerelateerd zijn aan eetgedrag?
  • Hoe ga je in gesprek met de jongere wiens antwoorden op de screeningsvraag voor eetstoornissen zorgwekkend zijn? Hoe schat je de ernst van deze antwoorden in? Hoe ga je om met deze zorg?

 

Er zijn nog plaatsen vrij voor de vorming in Gent op 20-1-2022 en in Antwerpen op 11-2-2022, de vorming in Leuven is volzet.



Tot slot zullen er rond het gebruik van de methodiek GLCE zelf ook intervisiemomenten voorzien worden. We bezorgen jullie hierover later meer informatie via een nieuwsbrief.

 

We hopen dat deze nieuwsbrief jullie inspireert en de nodige ondersteuning biedt om aan de slag te gaan met GLCE. Veel succes met de implementatie!

 

Vriendelijke groeten,
het VWVJ-team