'(On)beperkt opgroeien', aan de slag

onbeperkt-opgroeien

Stap-voor-stap naar een helpend, helder en gedragen advies voor kinderen met een handicap of chronische aandoening? Enkele tools en tips voor de JGZ.

  1. Het ICF-CY of International Classification of Functioning, Disability and Health, Children and Youth Version: biedt een begrippenkader, een taal om de gezondheid en het functioneren van kinderen en jongeren te beschrijven. ICF is een universele taal en zorgt daarom ook voor een betere communicatie tussen beroepsbeoefenaars in de gezondheidszorg en in andere sectoren, alsook mensen met functioneringsproblemen.

    Meer weten?
    • ​​Lees de introductie tot ICF 
    • Maak kennis met de VWVJ-vorming 'Basismodule: Functionele integratie van kinderen met een chronische aandoening'
    • Doorloop de elektronische VWVJ-leermodules 'De introductiemodule ICF-CY' en 'De oefeningen bij de introductiemodule'
    • Blader door de elektronische versie van het ICF-CY
    • Raadpleeg het Nederlandstalig handboek:
      Nederlandse vertaling van de International Classification of Functioning, Disability and Health. Children and Youth Version
      Nederlands WHO-FIC Collaborating Centre
      ISBN 978-90-313-6005-5

       
  2. HGD of Handelingsgerichte diagnostiek: methodiek voor het proces van zorgvraag naar advies, met PRODIAGNOSTIEK als concretere uitwerking van de handelingsgerichte aanpak voor enkele specifieke zorgvragen
     
  3. Zonodig een (gemotiveerd) verslag: de neerslag van het functioneren van het kind d.m.v. de begrippen aangereikt in het ICF-CY én van de aanbevolen passende maatregelen vastgesteld na het doorlopen van een HGD-traject.
  4. Onderwijs voor kinderen met een langdurige ziekte
    Om kinderen die langdurig of veelvuldig niet naar school kunnen omwille van ziekte, zijn er diverse opties om toch van onderwijs te genieten: (tijdelijk of permanent) onderwijs aan huis, onderwijs via een ziekenhuisschool of in een K-dienst, Bednet, onderwijs via organisaties van vrijwilligers. Lees er meer over via het Trefpunt Onderwijs aan Zieke Kinderen of via Onderwijs Vlaanderen.
     
  5. Medicatiebeleid op school
    Kinderen met een chronische aandoening kunnen tijdens de schooldag medicijnen nodig hebben. Voor een correcte toediening zijn kinderen soms afhankelijk van derden. Hoe een school hiermee omgaat, dient uitgestippeld in een medicatiebeleid.
    'Klasse voor leraren' van mei 2009 ondersteunt scholen bij hun medicatiebeleid via een speciale eerstelijnsbrochure én een filmpje van TV.Klasse met getuigenissen en voorstellen voor een betere aanpak.
 
Deel dit bericht
Deel dit bericht
  • Gerelateerde Veelgestelde vragen

Lid worden van VWVJ

Je werkt in de JGZ en wil nog beter geïnformeerd worden over JGZ-thema’s? Of je wenst mee te denken over de toekomst van de JGZ? Dan is VWVJ-lidmaatschap iets voor jou.

Wens je op de hoogte te blijven?
 Laat hier jouw emailadres achter.